Fazerin keskeiset tunnusluvut – myyntivolyymi ja myynnin arvo, markkinaosuus ja kannattavuus – nousivat Liettuassa jo kolmantena vuotena peräkkäin.

Keskitetyt brändäys- ja segmentointitoimen­piteet ovat siivittäneet Fazerin menestystä Liettuassa. Yhtiö oli 13,7 prosentin markkinaosuudellaan maan tuoreleipämarkkinoiden toiseksi suurin toimija. Fazer on asemoinut itsensä korkealaatuisten ja lisäarvoa tuottavien leipomotuotteiden toimittajaksi Gardesis-kattobrändin avulla. Tämän kattobrändin alle on kehitetty vahvoja brändiperheitä kuten Jore, Aukse, GeroApetito ja Toast and Taste. Fazerin Liettuan-leipomo sijaitsee Kaunasissa.

Liettuan leipämarkkinoita leimaa edelleen kova kilpailu, alhaiset myyntihinnat ja edullisen hinnan segmentti, josta suuri osa kokonaisleipämarkkinoista koostuu. Vaikka kokonaismarkkinoiden volyymi on hienoisessa laskussa, kohoavat hinnat ja kehittyvä lisäarvosegmentti ovat kuitenkin kasvattaneet arvoa.

"Asemamme Liettuassa on ainutlaatuinen. Vahva keskittymisemme korkealuokkaisten tuotteiden segmenttiin on johtanut siihen, että kuluttajien ja vähittäiskaupan mielikuva brändistämme on erittäin hyvä", sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Korkealaatuisista tuotteista, innovatiivisista mauista, vahvasta brändäyksestä ja modernien konseptien yhdistelmistä perinteisten rinnalla on tullut Fazerin liiketoiminnan peruspilareita Liettuassa. Gardesis Bociu -ruisleipä on vastannut perinteisen kuluttajan tarpeisiin kesäkuusta 2013 alkaen ja noussut maan eniten myydyksi ruisleiväksi. Fazer on kasvattanut markkinaosuuttaan tasaista tahtia innovaatiojohtajuuden avulla. Tämä johtajuus ei koske vain yhtiön tuotteita, vaan myös sen ainutlaatuista otetta myynninedistämisessä. Esimerkkinä mainittakoon Jore-ruispelto Vilnan keskustassa: tämä innovatiivinen hanke antaa kaupunkilaisille mahdollisuuden nähdä, miten ruista viljellään.

Kilpailijoiden yritykset jäljitellä tällaisia hankkeita alleviivaavat uusien konseptien ja uutuuksien tärkeyttä. Yksi lupaavimmista kasvupotentiaalia sisältävistä kategorioista on pakasteet, jotka antavat Fazerille mahdollisuuden kattaa kaikki kuluttajan tarpeet. Tämä kategoria on nimetty yhdeksi Fazerin tulevan kehityksen avaintekijäksi Liettuassa.

Kesäkuussa 2013 Fazer avasi leipomonsa viereen Gardesis Bread Home -myymälän. Myymälä auttaa Fazeria muodostamaan paremman kuvan kuluttajista ja toimii paikkana, jossa voi jakaa tietoa ja kokeilla uutuuksia ja konsepteja.

Makeisliiketoiminnassa Fazer on niche-toimija korkealaatuisissa suklaalevyissä, -rasioissa ja -patukoissa. Liettuan makeismarkkinat ovat haastavat – niin paikalliset kuin kansainväliset toimijat kilpailevat asemista panostamalla markkinointikampanjoihin ja uutuustuotteiden lanseerauksiin. Fazer keskittyi kuluneena vuonna Karl Fazer- ja Geisha-brändeihin ja jatkaa näihin brändeihin panostamista myös vuonna 2014.