Teemme hyvää tulosta ja kehitymme moderniksi ja vastuulliseksi ruoka-alan yritykseksi.

Vuonna 2017 Fazer paransi edelleen tulostaan: liikevaihtomme ja liikevoittomme kasvoivat edellisvuodesta. Jatkossa keskitymme strategiamme toteuttamiseen sekä kehittymiseen moderniksi ja vastuulliseksi ruoka-alan yritykseksi, jolla on yhteinen suunta.

Elämme yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa. Jatkuva muutos haastaa elintarviketeollisuuden etsimään aktiivisesti uusia ratkaisuja, joilla vastata markkinoiden ja kuluttajien uudenlaisiin tarpeisiin. Ympäröivän maailman tavoin myös Fazer muuttuu jatkuvasti. Haluamme luoda yhdessä kumppaniemme kanssa uusia tuotteita ja palveluja, jotta voimme tarjota ihmisille tuoreita ja nautinnollisia ruokakokemuksia.

Avainsana on yhteistyö. Haluamme edistää sosiaalisesti merkityksellisiä ja vastuullisia innovaatioita yhteisessä ekosysteemissä kumppaniemme kanssa. Olemme esimerkiksi yhdistäneet voimamme Nokian ja Nightingale Healthin kanssa selvittääksemme, miten eri ruokavaliot vaikuttavat ihmisten työtehoon, kognitiiviseen suorituskykyyn ja elämänlaatuun. Tutkimusprojekti tuo yhteen kolme yritystä eri aloilta – bioteknologiasta, digitaalisesta terveysseurannasta ja ravitsemusalalta. Yhteistyöllä pyritään suurempaan vaikuttavuuteen.

Kesäkuussa esittelimme strategiamme vuosiksi 2018–2022 sekä uuden missiomme ja visiomme. Fazerin uusi missio on ”Ruokaa, jolla on merkitys”. Tämä tarkoittaa, että tuomme hieman enemmän iloa, hyvinvointia, inspiraatiota, intohimoa ja rakkautta kaikkeen, mitä teemme. Visiomme on luoda iloa ja hyvinvointia merkityksellisillä ruokakokemuksilla.

Tulevien vuosien strategiassamme keskitymme luomaan arvoa liiketoimintaportfolion valintojen, kasvun, jatkuvan toiminnan laadun parantamisen ja rakenteellisten uudistusten avulla. Tämä on todellakin ollut hyvä alku kasvupolullemme. Maaliskuussa perustimme uuden liiketoiminta-alueen, Fazer Lifestyle Foodsin, joka keskittyy maidottomiin viljatuotteisiin, kasvipohjaisiin aterioihin sekä mukaan otettaviin ruokiin ja juomiin. Ostimme myös Biofermen, suomalaisen yhtiön, joka on erikoistunut hapatettuihin kauratuotteisiin. Marraskuussa ostimme Pohjoismaiden johtavan smoothie-brändin, Frooshin. Perustimme myös uuden liiketoimintayksikön, Fazer Retailin, joka tulee vahvistamaan kuluttajaliiketoimintaamme.

Vuonna 2017 taloustilanne alkoi kohentua monilla Fazerin päämarkkinoilla: Suomen, Norjan ja Venäjän taloudet vahvistuivat, ja Ruotsin talous kasvoi edelleen. Kilpailu on kuitenkin ankaraa, ja saavutettujen markkinaosuuksien säilyttäminen ja kehittäminen edellyttävät kovaa työtä. Tästä huolimatta Fazerin myynti kehittyi positiivisesti vuonna 2017.

Suomi juhli satavuotispäiviään vuonna 2017, ja Fazerin Suomi 100 -ohjelma palkittiin vuoden tuloksellisimpana yhteistyöhankkeena. Ruotsissa Fazer Food Services valittiin vuoden parhaaksi ravintolaketjuksi.

Leipomotoiminnassamme Venäjällä tapaturmataajuus on edelleen esimerkillisellä tasolla. Liettuassa Fazer kasvaa edelleen huolimatta haastavasta markkinatilanteesta, jossa leipämarkkina jatkaa supistumistaan. Liettuassa avasimme uuden tuotantolaitoksen Kaunasissa. Fazer Food Services pääsi Norjassa mukaan julkisen sektorin markkinoille solmimalla vuonna 2017 ensimmäisen sopimuksensa tällä sektorilla. Fazer Food Services Tanska oli toista kertaa peräkkäin yksi kolmesta finalistista parhaiden henkilöstöravintoloiden kisassa, mikä kertoi jälleen gastronomiamme korkeasta tasosta.

Fazer Leipomoiden terveys- ja hyvinvointitarjooma on herättänyt myönteistä kiinnostusta, ja artesaanileivän kysyntä jatkuu vahvana. Ainutlaatuisen Fazerin Sirkkaleivän lanseeraus Suomessa marraskuussa herätti suurta huomiota ja sai paljon maailmanlaajuista julkisuutta.

Fazer Makeisten kaikki kaupalliset yksiköt tekevät hyvää tulosta. Olemme aloittaneet Fazer Food Servicesin brändiuudistuksen, jota jatkamme vuonna 2018 Amica-brändin päivittämisellä ja uuden Fazer Food & Co -ravintolabrändin kehittämisellä.

Syksyllä 2016 avatun Fazer Experience -vierailukeskuksen suosio on kasvanut tasaisesti. Vuonna 2017 keskuksessa kävi yli 180 000 vierailijaa. Minua ilahduttaa se, että Fazer kiinnostaa käyntikohteena ja että monet vierailijat palaavat Fazerille aina uudelleen. Jokainen kohtaaminen edistää jatkuvaa kehitystä, luo vuoropuhelua ja syventää käsitystämme asiakkaiden tarpeista.

Vastuullisuus on olennainen osa Fazerin liiketoimintaa, ja olemme ylpeitä siitä, että olemme mukana edistämässä kestävää elämäntapaa. Olemme sitoutuneet noudattamaan YK:n Global Compact -aloitteen periaatteita ja toteutamme kestävän kehityksen tavoitteita tukevia toimenpiteitä.

Mihinkään näistä saavutuksista ei olisi ylletty ilman upeiden työntekijöidemme päivittäistä työtä. Arvostan heidän panostaan valtavasti. Yhdessä kehitämme yhtiötä ja varmistamme sen menestyksen myös jatkossa.

Lopuksi haluan vielä kiittää kaikkia sidosryhmiämme siitä, että ne ovat olleet mukana Fazerin toiminnassa vuonna 2017, sekä kovasta työstä ja tuesta.

Christoph Vitzthum
Konsernijohtaja