Meille on erittäin tärkeää, että asiakkaamme voivat hyvin. Tavoitteemme on edistää tervettä ja tasapainoista suhdetta ruokaan.

Uuden visiomme mukaisesti luomme iloa ja hyvinvointia merkityksellisillä ruokakokemuksilla. Tarjoamme laajan tuote- ja palveluvalikoiman eri tilanteisiin. Jaamme tieteeseen pohjaavaa tietoa, joka tukee ruokavalintoja.

Painopisteet ja tavoitteet

• Vastuullisen tarjooman kehittäminen
  • Läpinäkyvä viestintä sidosryhmien kanssa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä aiheista
  • Osallistuminen ruokaa, terveyttä ja vastuullisuutta koskeviin tutkimuksiin
  • Aivojen terveyttä edistävien ruokien tutkiminen ja kehittäminen Fazer Brainhow -ohjelman kautta
  • Kasvisruuan käytön lisääminen

Vuodesta 2018 eteenpäin

• Jatkamme terveyteen liittyvää tutkimustoimintaa sekä Fazerin omana tutkimustyönä että yhteistyössä eri kumppanien kanssa
  • Jatkamme Fazer Brainhow -ohjelmaa
  • Lanseeraamme uusia innovatiivisia kasvipohjaisia tuotteita
  • Jatkamme Fazer Food Servicesin #moregreens-kampanjan toteuttamista
  • Jatkamme tuoteportfolion kehittämistä

Saavutukset vuonna 2017

Vuonna 2017 keskityimme terveyttä ja vastuullisuutta edistävien tuotteiden kehittämiseen. Keväällä 2017 perustettiin Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminta-alue, jonka avulla voimme vastata entistä paremmin terveyteen, hyvinvointiin ja vastuullisiin elämäntapoihin liittyviin uusiin kuluttajatarpeisiin. Fazer Lifestyle Foods keskittyy maidottomiin viljatuotteisiin, kasvipohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin. Fazer Lifestyle Foodsiin kuuluvat uudet liiketoimintahankinnat: hapatettuihin kauratuotteisiin erikoistunut Bioferme ja Pohjoismaiden johtava smoothie-brändi Froosh. Fazer Mylly ja sen Fazer Alku- ja Frebaco -brändätyt aamiaistuotteet, kuten puurot, murot ja myslit, ovat myös osa Fazer Lifestyle Foodsia.

Toimme ensimmäisenä yrityksenä maailmassa hyönteisleivän ruokakauppoihin, ja Fazer Sirkkaleipä saikin maailmanlaajuista huomioita. Lanseerasimme myös terveellisen Fazer Siemenleivän ja juureksia sisältävät Lempikaura-keksit. Venäjällä ja Baltian maissa toimme markkinoille maukkaat Fazer-juuresleivät ja Venäjällä uutuustuotteita Fazer Energija zdorovja (”terveyden energia”) tuoteryhmässä ja Hlebnyi Dom -brändin alla. Ensimmäiset Fazer Brainhow -tuotteet lanseerattiin Venäjällä ja Baltian maissa. Fazerin vähän FODMAP-hiilihydraatteja sisältävä vatsaystävällinen ruisleipä voitti ensimmäisen palkinnon kansainvälisessä Nutraingredients-kilpailussa.

Teimme tutkimustyötä useissa toimintamaissamme ja monien eri tutkimuskumppanien kanssa. Fazer Brainhow-ohjelma otti tärkeän askeleen Nokian ja Nightingale Healthin yhteistyön myötä. Fazer Brainhow -ohjelma pyrkii löytämään tapoja, joilla ruoka voi tukea kognitiivisia toimintoja. Yhteistyön tavoitteena on selvittää kognitiivisen suorituskyvyn edistämiseen suunnitellun ruokavalion vaikutuksia. Ohjelmassa myös tutkittiin kaakaon sisältämien flavanolien vaikutusta ikääntyneiden kognitiiviseen suorituskykyyn.

Olemme listanneet 11 toimenpidettä, joilla vaikutetaan ylipaino-ongelmaan. Näihin toimiin lukeutuvat esimerkiksi pakkaus- ja annoskoot, tuotetiedot ja tuotekehitys. Uskomme, että tietoon ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin perustuva tasapainoinen ruokavalio luo hyvinvointia. Haluamme tarjota sekä ravitsemustietoa – esimerkiksi kertomalla annosten energiapitoisuudet – että valikoiman, joka kunnioittaa ihmisten valinnanvapautta.

Jatkoimme kasvisten osuuden kasvattamista aterioissa. Fazer Food Services -ravintoloissa jatkettiin nudging-menetelmien käyttöä – ravintola-asiakkaita rohkaistaan valitsemaan enemmän kasviksia noutopöydän suunnittelun ja aterioiden esillepanon avulla. Vuonna 2017 kasvisten osuus oli 37,9%.

Lanseerasimme Wicked Rabbit -kasvisruokakonseptin, jonka tarkoitus on rohkaista asennemuutosta kasvisruokaa kohtaan. Järjestimme Fazer Foodathon –tapahtuman, jossa etsittiin uusia kasvisruokaratkaisuja ja nostettiin samalla esiin ruokaa ratkaisuna sidosryhmien välisessä vuoropuhelussa. Foodathonin voittaja oli vegaaninen kananmuna, jota voidaan käyttää ruoanlaitossa ja leivonnassa.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet olivat yksi suosituimmista puheenaiheista yritysvastuun saralla vuonna 2017. Terveyden ja hyvinvoinnin yritysvastuualueelle olennaisimmiksi katsottiin tavoitteet 3 ja 12.

Lisäksi innovaatioiden edistäminen (tavoite 9) on oleellinen osa terveyttä ja hyvinvointia tukevaa työtämme. Tutkimme edelleen, miten yritysvastuutyömme voi edistää YK:n tavoitteiden saavuttamista.

Tulevaisuuden Fazer

Jatkamme Fazer Brainhow -ohjelmaa ja lisäämme sen näkyvyyttä. Tutkimuksen ja yhteistyön tavoitteena on parantaa ihmisten elämänlaatua ja löytää tapoja tukea ihmisten kognitiivista toimintakykyä ja yleistä hyvinvointia.

Fazer Lifestyle Foods jatkaa vahvojen, innovatiivisten ja kansainvälisten konseptien, brändien ja tuoteportfolion rakentamista terveystietoisille kuluttajille.

Fazer Food Servicesin menestyksekkäät #moregreens-toimet jatkuvat vuonna 2018, ja nudging jatkuu keskeisenä menetelmänä. Jatkamme kokkiemme koulutusta ja kasvisreseptien kehittämistä.

Jatkamme annos- ja pakkauskokojen säätelyn sekä tiedonjaon kehittämistä ylipainon torjumiseksi.

Jatkamme tarjoomamme kehittämistä kaikilla liiketoiminta-alueilla hyvinvoinnin tukemiseksi.