Fazerin makeistuotteet tunnetaan laadustaan ja herkullisesta maustaan. Fazer on Suomessa makeismarkkinoiden johtava toimija, ja sen asema on vahva myös Ruotsissa, Venäjällä ja Baltian maissa.

Vuoden 2016 makeismyynti ylitti selvästi edellisvuoden lähes kaikilla markkinoilla. Fazerin markkinaosuus kasvoi kaikkien avainasiakkaiden osalta Suomessa, ja erityisesti suklaalevyjen tulos oli erinomainen.

Vaikka vahva asema Suomen markkinoilla on merkittävä etu, on maantieteellinen keskittyminen myös riski, sillä Suomen osuus myynnistä on suuri. Vahva läsnäolo lähimarkkinoilla sekä pääsy kokonaan uusille markkinoille pienentävät tätä riskiä.

Ruotsissa tulos parani merkittävästi ja liikevaihto kasvoi. Venäjällä keskityttiin vuonna 2016 kannattavuuden parantamiseen. Baltian maissa ja kansainvälisessä viennissä kannattavuuden parantamiseen keskittyminen tuotti hyviä tuloksia.

Ankarasta kansainvälisestä kilpailusta huolimatta Fazer onnistui puolustamaan ja parantamaan asemiaan Suomessa. Sokerimakeisten markkinoiden dynamiikka on muuttunut, kun asiakkaat ovat alkaneet suosia irtomakeisia. Makeisten valmisteveron poistuminen Suomessa vuoden 2017 alusta on myönteinen askel, sillä vero vääristi kilpailua. Ruotsissa myyntiä pyritään kasvattamaan vuodesta 2017 alkaen kasvuohjelmalla, joka perustuu uudistettuun suklaastrategiaan ja vahvempaan läsnäoloon sokerimakeisten markkinoilla.

Fazer Makeisten uudistettu portfoliostrategia keskittyy vahvasti suklaaseen. Karl Fazer -lippulaivabrändin suklaalevyjen menestys sekä vuoden alussa lanseerattu uusi innovatiivinen Karl Fazer Travel -tuotesarja osoittavat, että strategia toimii hyvin. Uuden muotoilun sekä shopper- ja digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen tukee portfoliostrategiaa. Sisältömarkkinoinnin kehittäminen Fazerin kanavissa lisää vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Fazer Makeiset järjesti neljä reaaliaikaista Facebook-lähetystä, joissa esiteltiin käytännönläheisellä ja nykyaikaisella tavalla yrityksen ammattiosaamista ja tuotantoa Suomessa.

”Vuosi osoitti, että olemme valinneet oikeat strategiset tavoitteet. Niihin keskitymme myös jatkossa. Ennen kaikkea olen ylpeä Fazer Makeisten tiimistä. Kun teemme töitä yhdessä ja meillä on yhteinen tavoite, saamme aikaan tuloksia”, toteaa Fazer Makeisten toimitusjohtaja Rolf Ladau.

Keksien paluu

Vuoden 2016 aikana kolme alun perin Fazerin lanseeraamaa rakastettua keksibrändiä – Domino, Jaffa ja Fanipala (aiemmin Fasupala) – palasi Fazerin valikoimaan. Hankinnan myötä Fazer nousi johtavaan asemaan Suomen keksimarkkinoilla. Markkinajohtajana Fazer keskittyy kehittämään tuotekategoriaa ja tuo markkinoille uusia jännittäviä uutuuksia, jotka lisäävät kuluttajan kiinnostusta keksituotteita kohtaan.

Rakastettu brändi jälleen arvostetuin Fazerin Sininen oli Suomen arvostetuin brändi vuonna 2016. Ikoninen tuotemerkki äänestettiin ykköseksi kahdeksannen kerran peräkkäin, ja hopeasijan saavuttanut Fazer-brändi varmisti kaksoisvoiton. Tämä saavutus kuvastaa Fazerin ja sen suklaan vankkaa asemaa suomalaisten sydämessä.

Uudet pakkaukset erottuvat

Fazer Makeiset panosti vuonna 2016 voimakkaasti pakkaus- muotoiluun. Tuttujen Fazer Marianne- ja Tutti Frutti -makeispussien ulkoasua uudistettiin, ja uutuuksille, kuten Karl Fazer Berry Pearls, luotiin erottuva tyyli. Selkeä, pelkistetty ja houkutteleva linja on osoittautunut onnistuneeksi, sillä uudet pakkaukset ovat herättäneet kiinnostusta kuluttajien keskuudessa. Pakkausten uudistaminen jatkuu vuoden 2017 aikana.

Fazer tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa ja haluaa parantaa ostokokemusta kaupoissa. Makeishyllyistä tehdään houkuttelevampia ja tuotteiden löytämistä helpotetaan, mikä lisää myyntiä. Vuonna 2016 järjestettiin useita pilottiprojekteja, ja työ jatkuu vuonna 2017.

Vastuullinen kaakao toiminnan ytimessä Kaakaon vastuullinen tuotanto on elintärkeää suklaan valmistuksen tulevaisuudelle. Siksi Fazer tekee parhaansa paran- taakseen tärkeimmän raaka-aineensa saatavuutta ja kaakaonviljelijöiden toimeentuloa. Fazer hankkii kaakaonsa suorien viljelijäohjelmien sekä sertifiointijärjestelmien UTZ, Rainforest Alliance ja Fairtrade Cocoa Programme kautta.

Tällä hetkellä vain viidesosa maailman kaakaonviljelijöistä on sertifioituja viljelijöitä. Jopa neljä viidestä viljelijästä ei kuulu minkään sertifiointijärjestelmän piiriin, ja he tarvitsevat tukea vastuullisen kaakaonviljelyn edistämiseksi. Suorien viljelijäohjelmien kautta Fazer tukee juuri eniten apua tarvitsevia viljelijöitä. Vuonna 2016 vastuullisen kaakaon osuus Fazerin tuotteissa oli 85 prosenttia. Vuoden 2017 alusta lähtien kaiken Fazerin käyttämän kaakaon alkuperä on jäljitettävissä ja kaakaon hankintaketju täyttää vastuullisuuden kriteerit.