Vuosi 2016 oli Fazer Myllylle monella tapaa menestyksellinen. Vuoden aikana tehtiin merkittäviä investointeja, ja liiketoiminta kehittyi hyvin. Vaikka viljan hinnat laskivat, lisääntyvä kauran ja erikoistuotteiden vienti siivitti liikevaihdon kasvuun. Korkeamman arvon segmenttiin kuuluvien tuotteiden osuuden kasvu ja uutuuksien onnistuneet lanseeraukset tuottivat lisäarvoa asiakkaille ja kuluttajille, minkä ansiosta Fazer Mylly saavutti hyvän taloudellisen tuloksen.

Fazer Mylly suuntaa kansainvälisille markkinoille Keski-Euroopan myynnin vahvistamisen ja Ruotsin uuden tuotantokapasiteetin myötä. Kaura – superfood, joka herätti huomattavaa kiinnostusta vuonna 2016 – johtaa laajentumista kärkituotteena. Ensin Fazer päätti kaksinkertaistaa Lahden kauramyllyn tuotantokapasiteetin, ja Ruotsissa Lidköpingissä sijaitsevan Frebaco-myllyn hankinnan myötä kapasiteetti kaksinkertaistui jälleen. Laajentuminen vahvistaa Fazerin asemaa kauran osalta ja on jo avannut väylän uusille markkinoille.

”Pohjoismaista kauraa arvostetaan, sillä se on puhdasta, luonnonmukaista ja laadukasta. Tavoitteemme on kasvattaa osuuttamme kansainvälisillä markkinoilla ja viedä kauraa sekä Ruotsista että Suomesta Keski-Eurooppaan ja Aasiaan. Viem-me kauraa jo nyt 30 maahan”, kertoo konsernin strategiasta ja uudistumisesta sekä Fazer Myllyn liiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola. ”Kaurapohjaisten tuotteiden osuus on kasvanut nopeasti ruokateollisuudessa ja kuluttajamarkkinoilla, ja kaura on tuonut Fazerille merkittävää kansainvälistä menestystä.”

Fazer Mylly on myös laajentanut tarjoomaansa ruokateollisuuden raaka-ainetuotannosta kuluttajien suoraan palveluun. Kesäkuussa Fazer lanseerasi Fazer Alku -myslit, jotka jatkavat kauran menestystarinaa ja Fazer Alku -puurojen kaupallista menestystä Suomessa. Uusi Fazer Mylly Ruotsi on ollut kuluttajamarkkinoilla myllyn perustamisvuodesta (1981) lähtien, ja ruotsalaiset kuluttajat saavat nauttia Fazer Alku -puurojen herkullisesta mausta keväällä 2017.

Lisäarvoa tuottavia kauraratkaisuja uusiin tuotekategorioihin

Itse raaka-aineen lisäksi Fazer keskittyy lisäarvoa tuottaviin ratkaisuihin, kuten beetaglukaaniin, kauraproteiiniin ja kauraöljyyn, jotka lisäävät eri tuotteiden terveellisyyttä juomista kosmetiikkaan. Fazer kehittää yhteistyössä yliopistojen ja tutkijoiden kanssa terveellisiä kaurapohjaisia ainesosia, jotka lisäävät kuluttajien hyvinvointia.

Kaura on nousussa, mutta Fazerilla on yhä vahva asema myös vehnän ja rukiin tuotannossa. Fazer Mylly onnistui hankkimaan ja varastoimaan suomalaista ruista koko vuodeksi 2016 sekä pitkälle vuoteen 2017.

Fazer toimii kestävän viljelyn edistämiseksi

Yritysvastuu on olennainen osa Fazer Myllyn liiketoimintaa. Painopiste on jatkuvassa kehityksessä, jota tuetaan Fazerin viljavision mukaisilla ohjelmilla. Fazer Myllyn tavoitteena on osallistua aktiivisesti kestävän viljelyn kehittämiseen. Tarkempaa tietoa Fazerin vastuullisuustyöstä on saatavilla konsernin yritysvastuukatsauksesta 2016.