Vuosi 2016 oli Fazerille erityinen: vietimme Fazerin 125-vuotisjuhlia. 125 vuotta sitten nuori, rohkea, päättäväinen ja kekseliäs mies nimeltä Karl Fazer avasi ranskalais-venäläisen konditorian Helsingin Kluuvikadulle.

Vuonna 2016 tuli myös kuluneeksi 150 vuotta Karl Fazerin syntymästä. Nyt olemme moderni, kahdeksassa maassa toimiva konserni, jolla on vientiä yli 40 maahan.

2016 oli juhlavuosi, jonka aikana muistelimme historiaamme, mutta samalla rakensimme ja suunnittelimme myös tulevaisuuttamme.

Fazer kutsui koko henkilöstönsä 125-vuotisjuhliin. Kuluttajat pääsivät osallisiksi juhliin tuotteiden, kampanjoiden ja tapahtumien kautta. Avasimme Fazer Experience -vierailukeskuksen, missä kaikki voivat tutustua Fazerin toimintaan, laajaan tuotevalikoimaamme, pitkään historiaamme, yritysvastuuseemme ja innovaatioihimme. Nämä mielenkiintoiset aiheet nivoutuvat ainutlaatuiseen arkkitehtuuriin, joka tekee vierailukokemuksesta raikkaan ja erilaisen. Fazer Experience on lähtenyt hienosti käyntiin – opastetut kierrokset ovat täynnä ja saamme vierailijoilta erinomaista palautetta.

Hyvää kasvua haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta

Toimintaympäristömme on ollut vaativa ja vaikeasti ennakoitavissa. Useimmilla Fazerin keskeisillä markkinoilla taloustilanne on edelleen haastava. Suomen talous näyttää hiljalleen elpyvän, mutta Venäjän talous on edelleen heikko. Ruotsissa näkymät ovat kuitenkin paremmat.

Kaikki liiketoiminta-alueemme tekivät hyvää työtä vuonna 2016 haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta.

Fazer Leipomot paransi markkina-asemaansa Suomessa, Venäjällä ja Virossa. Terveyttä ja hyvinvointia korostava trendi on yhä kasvussa. Fazerille tämä tuo tilaisuuden kehittää tuotteita, jotka ylittävät odotukset niin maultaan kuin myös ravintoarvoiltaan.

Vuoden 2016 makeismyyntimme ylitti selvästi edellisvuoden lähes kaikilla markkinoilla. Fazerin markkinaosuus kasvoi kaikkien avainasiakkaiden osalta Suomessa. Fazer Makeisten uudistettu portfoliostrategia keskittyy vahvasti suklaaseen.

Fazer Food Services jatkoi kannattavaa kasvuaan vuonna 2016. Fazer onnistui säilyttämään tärkeitä asiakkuuksia ja voitti lisäksi useita uusia sopimuksia, mikä varmisti liikevaihdon kasvun avainsektoreilla. Vuonna 2016 Suomen Fazer Culinary Team teki historiaa voittamalla kultaa Culinary Olympics 2016 -kilpailujen catering-sarjassa. Suomen tiimi osallistui lokakuussa Saksan Erfurtissa pidettyyn kilpailuun ensimmäistä kertaa. Myös Ruotsin Fazer Culinary Team, joka puolusti kultamitaliaan vuodelta 2012 sai kotiinviemisiksi oman kultamitalin. Lopullisessa arvioinnissa Ruotsin Fazer Culinary Team tuli toiseksi Suomen joukkueen jälkeen.

Vuosi 2016 oli Fazer Myllylle monella tapaa menestyksellinen. Vuoden aikana tehtiin merkittäviä investointeja ja liiketoiminta kehittyi hyvin ja liikevaihto kasvoi, vaikka viljan hinnat laskivat.

Fazer Cafés onnistui kasvattamaan vertailukelpoista liikevaihtoaan ja parantamaan kannattavuuttaan pääosin uudistuneen tuoteportfolion ja tehostuneiden toimintojen ansiosta.

Fazerin liiketoimintojen kehittäminen

Fazer uudistaa ja kehittää liiketoimintojaan kohti maailmanluokan huipputasoa. Yksi osa uudistumista perustuu Fazerin omaksumaan tavoitteelliseen työskentelykulttuuriin. Se taas rakentuu Fazer-käyttäytymisten ympärille - me osallistamme, me kehitymme, me teemme tulosta.

Kiinnittämällä entistä enemmän huomiota tuotteiden ja palveluiden laatuun, liiketoiminnan ympäristövaikutuksiin sekä henkilöstön terveyteen ja turvallisuuteen me parannamme myös koko toimintamme laatua.

Me panostamme jatkuvasti tuoteportfoliomme kehittämiseen. Uusien trendien tunnistaminen on vasta ensimmäinen askel; kuluttajia kiinnostavien uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen edellyttää myös tutkimusta ja uusiutumiskykyä. Tästä hyvä esimerkki on lokakuussa 2016 järjestetty kansainvälinen Fazer Brainfood Hack, joka kokosi yhteen tutkijoiden, kehittäjien ja suunnittelijoiden työryhmiä etsimään ruokailutottumuksiin liittyviä menetelmiä, joilla voitaisiin parantaa kognitiivista suorituskykyä.

Keskittyminen kannattavaan kasvuun

Vuoden 2016 aikana jatkoimme kasvustrategiamme toteuttamista. Fazer osti Domino-, Jaffa- ja Fanipala-brändit ja vahvistimme näin markkinaosuuttamme kekseissä Suomessa. Fazer investoi edelleen myös kauraan ja osti ruotsalaisen Frebaco-myllyn. Kaupan myötä kaksinkertaistimme kaurakapasiteettimme ja meistä tuli merkittävä tekijä kauran viennissä maailmanlaajuisesti.

Kesäkuussa Fazer osti Keisari-artesaanileipomon Suomessa, jolloin artesaanileipomomyymälöidemme lukumäärä pääkaupunkiseudulla kolminkertaistui. Allekirjoitimme kesäkuussa myös sopimuksen Pietarin kuvernöörin kanssa, missä ilmoitimme aikeestamme rakentaa uusi leipomo Pietarin alueelle.

Suomi viettää satavuotisjuhliaan vuonna 2017. Fazer on nähnyt koko itsenäisen Suomen matkan, ja Fazer onkin virallinen Suomi100-kumppani. Meistä on upeaa saada viettää Suomen juhlavuotta, ja meille tämä on myös liiketoimintamahdollisuus ja keino vahvistaa kuvaa Fazerista menestyvänä ja vastuullisena yrityksenä. Haluamme lisätä yhteistyötä meille tärkeiden sidosryhmien kanssa ja kertoa tarinaamme tuotteiden, palveluiden ja konkreettisten tekojen kautta. Juhlimme Suomea myös naapureidemme ja ystäviemme kanssa yli rajojen.

Haluan kiittää kaikkia sidosryhmiämme siitä, että te olette olleet mukana Fazerin matkalla vuonna 2016, sekä siitä työstä ja tuesta, joiden ansiosta vuodesta tuli menestyksekäs.

Christoph Vitzthum
Konsernijohtaja