Makeisliiketoiminnassa Fazer valmistaa tunnetusti laadukkaita tuotteita ja kehittää uusia innovatiivisia tuotteitaja konsepteja. Fazer on Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Ruotsissa, Venäjällä ja Baltian maissa. Sen tuotteita myydään yli 40 maassa ja ne valmistetaan neljässä Suomessa sijaitsevassa tehtaassa. Tuotteiden korkean laadun takaavat parhaat raaka-aineet, erinomaiset reseptit, maailmanluokan tuotantoprosessit ja osaava henkilökunta.

Fazer Makeisten tulos vuonna 2015 oli vahva. Vaikka sokerimakeisten myynti laski hieman, liiketoiminta-alue kasvatti myyntiään suklaassa. Ruotsissa ja Venäjällä Fazer Makeisten liikevaihto nousi vuonna 2015 ennätyslukemiin paikallisessa valuutassa mitattuna.

Suomessa makeismarkkinat ovat edelleen hienoisessa laskusuunnassa, koska kuluttajat käyvät harvemmin kaupassa ja kulutus kokonaisuudessaan laskee. Tämä vaikuttaa Fazer Makeisten vähittäiskaupan asiakkaisiin ja tekee markkinaympäristöstä haastavamman.

Siitä huolimatta Fazer on edennyt tänä vuonna hyvin suklaakategoriassa ja lanseerannut sarjan houkuttelevia uutuuksia ja promootioita, esimerkkinä Karl Fazer Popcorn -suklaalevyt, Iso-Pätkis ja Kismet. Tulosta paransi koko liiketoiminta-alueen keskittynyt työ sekä markkinoinnin ja myynnin panostukset kategoriaan.

Strateginen kehitys

Liiketoiminta-alueen huomattavin strateginen kehitys vuonna 2015 liittyi sen tuotevalikoimaan. Alkuvuodesta laadittu markkinoinnin ja myynnin painopisteitä ohjaava suunnitelma antoi Fazer Makeisille mahdollisuuden keskittyä osa-alueisiin, joissa kasvun mahdollisuudet ovat suurimmat.

Sokerimakeiset, käärekonvehdit ja suklaalevyt on määritelty tärkeiksi alueiksi. Liiketoiminta-alueen menestys suklaalevy-kategoriassa on hyvä osoitus strategian toimivuudesta. Fazer Makeiset haluaa myös tarttua välipalakategorian tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Strateginen kehitystyö on kohdistettu myös liiketoimintaalueen organisaation kyvykkyyksien kehittämiseen. Tällä saralla on keskitytty erityisesti digitaaliseen markkinointiin sekä pakkauksiin.

Näitä kahta painopistettä toi esiin vuonna 2015 lanseerattu Fazer Makeisten uusi lakritsiperhe. Tämä esimerkkitapausosoitti loistavan design-pakkauksen vahvuuden selkeästi, kunkuluttajat jakoivat sosiaalisessa mediassa innostuksensa sekäitse tuotteesta että sen houkuttelevasta pakkauksesta.

Fazer Makeiset aikoo myös laajentaa ja vahvistaa jalansijaansa pohjoismaisilla markkinoilla. Se haluaa olla kaupan alan strateginen kumppani ja rakentaa siksi yhteistä visiota tärkeimpien kumppaniensa kanssa vähittäiskaupan sektorilla. Käytännössä tämä tarkoittaa kehitystyötä kuluttaja- ja asiakaspinnassa ja shopper-tuntemuksen hyödyntämistä yhteisen arvon tehokkaammaksi kasvattamiseksi. Tämän lisäksi liiketoiminta-alue keskittyy toimitusketjun tehostamiseen.

Fazer for Better Cocoa -ohjelma

Vuonna 2015 Fazer otti merkittäviä askeleita raaka-aineiden, kuten kaakaon, hankinnassa. Kaakao on yhtiölle tärkeä raaka-aine ja Fazer on sitoutunut parantamaan kaakaonviljelyyhteisöissä elävien ihmisten toimeentuloa.

Fazerin kaakaovision mukaan vuoteen 2017 mennessä kaikki yhtiön käyttämä kaakao on jäljitettävissä ja täyttää vastuullisuuden kriteerit. Vuonna 2015 Fazer osti 72 prosenttia kaakaostaan suorien vastuullisuusohjelmien tai sertifiointijärjestelmien kautta. Fazer tukee sertifioitua kaakaota hankkimalla kaakaota kolmen sertifiointijärjestelmän, UTZ, Rainforest Alliance ja Fairtrade Cocoa Programme, kautta. Fazer hankkii kaakaota suorien vastuullisuusohjelmien kautta, mm. Source Trust Nigeriassa ja Producer Plus Ecuadorissa, sillä valtaosa kaakaonviljelijöistä (noin 80 prosenttia) ei kuulu sertifiointijärjestelmien piiriin.

Voimien keskittäminen kannattaa

Fazer Makeisilla on Suomen luotetuin brändi, korkealaatuisimmat tuotteet ja valikoima kuluttajien rakastamia makuja ja sen myyntihenkilöstö ja toimitusketju ovat sijoittuneet asiakastyytyväisyystutkimusten kärkeen vuonna 2015. Liiketoimintaalueen myönteiset tulokset suklaakategoriassa todistavat, että tällaiset keskitetyt ponnistukset voivat johtaa huikeaan menestystarinaan.

Fazer Makeisten toimitusjohtaja Rolf Ladau on erittäin tyytyväinen organisaation suoritukseen. ”Tätä vahvaa osaamisen taustaa vasten me voimme varmistaa jatkuvan menestymisen, kun keskitämme voimamme valitsemiimme segmentteihin.”