Fazer Mylly tarjoaa korkealaatuisia viljatuotteita ja tukipalveluita laatutietoisille asiakkaille. Kattava jauhoista, mixeistä ja ainesosista koostuva tuotevalikoima valmistetaan luonnollisista raaka-aineista tiukkoja standardeja noudattaen. Fazer Myllyn asiakkaat voivat luoda herkullisia elämyksiä omille asiakkailleen ja erottautua kilpailijoistaan, kun tuotteet voidaan räätälöidä vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia.

Vuosi 2015 asetti Fazer Myllylle haasteita varsinkin Suomen vehnäsadon heikon laadun osalta. Haasteista huolimatta se saavutti hyvän tuloksen kauran viennissä ja uusien kaurajohdannaisten lanseerauksessa. Nämä tuotteet antavat Fazerille mahdollisuuden tuottaa asiakkailleen lisäarvoa raaka-aineratkaisujen avulla.

Fazer onnistui myös turvaamaan suomalaisen ruisjauhon saatavuuden. Kun otetaan huomioon rukiin viljelyn verrattain pieni määrä Suomessa, tämä on merkittävä saavutus. Koko arvoketjun läpi usean vuoden ajan tehdyn kovan työn ansiosta Fazer pystyi vuonna 2015 turvaamaan kotimaisen ruisjauhon saatavuuden pitkälle vuoteen 2017 asti.

Suomalainen kaura menestyksen tiellä

Vuonna 2015 Fazer hankki lisenssin VTT:n ja Luonnonvarakeskuksen (Luken) yhteistyössä kehittämään ja patentoimaan keksintöön. Sen avulla kaurasta voidaan erottaa terveelliset ja arvokkaat ainesosat, kuten beetaglukaani, kauraproteiini ja kauraöljy. uusia ravinteikkaita ainesosia voidaan käyttää sydänystävällisissä välipalapatukoissa, meijerituotteissa, leivissä ja ravintolisissä sekä kosmetiikkateollisuuden raaka-aineena.

Kauran kasvaneen vientimenekin ansiosta Fazerin kauramylly toimii nyt täydellä kapasiteetilla vuoden edellä aikataulusta. Menestyksen johdosta vuoden 2015 lopussa tehtiin viiden miljoonan euron investointipäätös, joka kaksinkertaistaa kauramyllyn kapasiteetin.

Lisäksi Fazer Myllyn tuotantoprosessin tulos parantui vuosittaisessa auditoinnissa, jonka suorittaa kansainvälisesti hyväksytty kolmas osapuoli AIB (American Institute of Baking). Pistemäärä 905 oli hieno saavutus.

Jatkuvaa innovointia

Fazer Mylly keskittyy yhä voimakkaammin hyödyntämään asiantuntijuuttaan innovatiivisten ja asiakkailleen entistä enemmän lisäarvoa tuottavien raaka-aineratkaisujen kehittämisessä.

Konsernin strategiasta ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä Fazer Myllyn liiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola selittää kauran menestyksen suuntausta seuraavasti: ”Kaurasta on muodostunut liiketoiminnallamme merkittävä kansainvälinen menestystarina. Me pyrimme jatkamaan innovaatiotyötämme viljojen parissa ja lisäämään suomalaisen, puhtaan kauran vientiä entisestään.”