Select language
{{selectedGroup.Title}}
{{group.Title}}

Rohkeasti eteenpäin

Vuonna 2021 Fazer jatkoi kehittymistään edelleen aiempaa kuluttajalähtöisemmäksi yhtiöksi. Keskitymme ruokaelämyksiin, ja tuotamme iloa ja hyvinvointia ihmisten jokaiseen päivään nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Omistautuneiden ammattilaistemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjoismaissa ja Baltiassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa ja sillä oli noin 8 000 työntekijää.

Northern Magic. Made Real.

Fazer vuonna 2021

ar-successes-450x450.jpg

Onnistumiset ja haasteet

Vuosi 2021 osoitti kestävyytemme ja kykymme saavuttaa positiivisia tuloksia myös epätavallisissa ja ennakoimattomissa markkinaolosuhteissa koronapandemian aiheuttamien haasteiden jatkuessa markkinoillamme.

ar-strategy-450x450.jpg

Strategiamme

Elintarvikealaan ja ruokajärjestelmään kohdistuu suuria muutospaineita. Siksi Fazerin tavoitteena on vauhdittaa kasvua kehittämällä vastuullisia tuotteita ja lisäämällä vankkaan kuluttajatuntemukseen pohjaavia innovaatioita.

ar-sust-highlights-450x450.jpg

Vastuullisuustyön kohokohdat

Fazerille vastuullisuus on oleellinen osa yrityksen strategiaa. Palkitun kiertotalousinnovaatiomme, Fazerin ksylitolitehtaan lisäksi, saavutimme muitakin merkittäviä edistysaskeleita vastuullisuuden saralla vuoden aikana. Kohokohtia olivat mm. kunnianhimoisten ilmastotavoitteidemme hyväksyminen ja päivittämämme vastuullisuustyön painopistealueet.

Kohokohtia 2021

ar-fb-450x450.jpg

Fazer Leipomot

Vuonna 2021 Fazer Leipomoiden vakaa kehitys jatkui ja jatkoimme myös aktiivisesti liiketoiminnan kehittämistä. Otimme Fazer Leipomot Ruotsissa käyttöön uuden toimintamallin, ja Suomessa avasimme 17 uutta myymäläleipomoa, mikä nosti suosittujen myymäläleipomoidemme määrän 120:een. Suomessa Fazerin myymäläleipomoissa työskentelee jo 700 leipuria. Konsepti on laajentunut myös Viroon.

ar-fc-450x450.jpg

Fazer Makeiset

Fazer Makeisten myynti oli poikkeuksellisen vahvaa vuonna 2021. Useiden tuotekategorioiden, kuten suklaapatukoiden, kausituotteiden ja lahjojen, myynti kasvoi. Analysoituamme makeistehtaidemme toiminnot totesimme, että tuotantomme uudistaminen ja tehostaminen on tarpeen.

ar-flf-450x450.jpg

Fazer Lifestyle Foods

Tavoitteenamme on olla yksi Pohjois-Euroopan johtavista kasvipohjaisten tuotteiden valmistajista. Yhtenä etappina tätä kohti hyödynsimme kuluttajien kasvanutta kiinnostusta kauratuotteisiin ja kaksinkertaistimme kauramyllykapasiteettimme. Lisäksi allekirjoitimme joulukuussa sopimuksen Ruotsin johtavan kasvipohjaisten juomien valmistajan, Trensums Food AB:n ostosta. Yrityskauppa moninkertaistaa Fazerin kaurajuomien tuotantokapasiteetin.

Avainlukumme 2021

Konsernin liikevaihto, M€
Konsernin liikevaihto 2021

1 139,8M€

Konsernin liikevoitto, M€
Konsernin liikevoitto 2021

39,9 M€

Työntekijät maittain
Kahdeksan maata

Ruokaa, jolla on merkitys

ar-sustainability-450x450.jpg

Vastuullisuus Fazerin liiketoiminnan ytimessä

Fazerilla me kehitämme ruokaa ratkaisuna ympäristön ja liiketoiminnan kestävyyden varmistamiseksi.

ar-people-450x450.jpg

Fazerilaiset

Haluamme työllistää lahjakkaita ihmisiä ja tarjota heille mahdollisuuksia kehittymiseen modernissa, turvallisessa ja osallistavassa työkulttuurissa.

ar-sust-ambitions-450x450.png

Vastuullisuustyön painopistealueet

Kohdentamalla vastuullisuustoimemme painopistealueillemme, luomme parhaiten arvoa missiomme – Ruokaa, jolla on merkitys – mukaisesti.